Witte Kerk

DSC00928

Het Witte Kerkje is het gebouw waar wij al onze kerkdiensten houden. Het gebouw is echter niet van ons zelf: wij huren het van de stichting “Stichting vrienden rondom het Witte Kerkje”.

Locatie Witte Kerk

Adres: Noord Zijperweg 29 in Wieringerwaard (geen postadres).
De ingang is aan de Trambaan.

Verhuur

Naast kerkdiensten wordt het gebouw ook gebruikt voor bijvoorbeeld exposities. Voor meer informatie over het verhuur verwijzen wij u naar de stichting “Stichting vrienden rondom het Witte Kerkje”.

Stukje geschiedenisWitte Kerk 1

Het huidige Witte Kerkje staat op deze plaats sinds 1865. Daarvoor is het gebouw nog verbouwd, want de oorspronkelijke kerk stond er al in 1635. Samen met het Polderhuis is het Witte Kerkje het oudste gebouw van Wieringerwaard.
Het Witte Kerkje vormde vroeger een herkenningsteken voor handelaars die Wieringerwaard aandeden; zo konden zij zich oriënteren. Natuurlijk had het Witte Kerkje ook gewoon de functie kerk.
Daarnaast werd er een uitgebreide administratie van de bevolking bijgehouden. Wanneer men iets niet in de gemeentearchieven kan vinden, blijkt het vaak nog in de kerkarchieven te staan, ook over niet-kerkgangers. Dat geldt ook voor het Witte Kerkje, dat overigens vroeger niet wit was, maar rose.